Project Redcap - de oorsprong van de Transit-bus
Begin jaren 60 was Ford in Europa verdeeld in twee afzonderlijke afdelingen: een Britse en een Duitse. Beide afdelingen hadden hun eigen plannen voor de toekomst van bestaande modellen, wat leidde tot interne concurrentie. In het Verenigd Koninkrijk was het Thames 800E-project al begonnen, terwijl de Duitsers zich op hun eigen ontwerpen richtten. Bezorgd over de richting van Ford in Europa, startte Henry Ford II tussen 1961 en 1962 een gezamenlijk project.Project RedcapEen voorstel van Fords hoofdkantoor in de VS ontwikkelde zich tot een gezamenlijke onderneming genaamd "Common Van." Dit project, later "Project Redcap" genoemd, had tot doel de inspanningen van Fords Britse en Duitse afdelingen te combineren om een universeel busmodel te ontwikkelen. Ondanks aanvankelijke culturele conflicten tussen de engineeringteams, werden deze opgelost met behulp van Ed Baumgartner uit de VS.Belangrijkste projectveronderstellingenHet primaire doel van het nieuwe model was veelzijdigheid. Het voertuig moest duurzaam, betrouwbaar, ruim, comfortabel, economisch en gemakkelijk te onderhouden zijn. Het ontwerp moest een breed scala aan toepassingen mogelijk maken, wat zorgvuldige planning vanaf het begin vereiste. Een ander cruciaal aspect was onderhoudsgemak, bereikt door de motor aan de voorkant te plaatsen.Innovatieve ontwerpoplossingenDe Transit reed vergelijkbaar met personenauto's. Ingenieurs begonnen vanaf nul, waardoor een model kon worden gecreëerd dat voldeed aan de hedendaagse behoeften. Er werden innovatieve oplossingen geïntroduceerd, waaronder een op een balk gebaseerde voorwielophanging en nieuwe V4-motoren om de voorlengte van het voertuig te minimaliseren.Prototypes en testenDe eerste prototypes waren gebaseerd op bestaande modellen zoals de Bedford CA en de Thames 400E. Deze maakten het mogelijk om nieuwe componenten en motoren te testen. Het eerste doelprototype verscheen in januari 1964, waarbij Britse ontwerpers wijzigingen aanbrachten zoals het verhogen van de koplampen en het aanpassen van de grille. Destijds voorzag niemand hoe ver het ontwerp van de Ford Transit zou evolueren, zoals blijkt uit de trailgrille van de Ford Transit.Intensieve testenPrototypes ondergingen rigoureuze testen wereldwijd om de betrouwbaarheid onder verschillende omstandigheden te waarborgen. De testen omvatten rijden op snelwegen, onverharde wegen, windtunneltesten en extreme klimaten zoals winters in Finland en zomerse hitte in Portugal.MarktlanceringOorspronkelijk Redcap genoemd, werd het project uiteindelijk "Transit" genoemd, geleend van het Taunus Transit-model. Het voertuig moest worden geproduceerd in twee lengtemodellen met verschillende carrosserieopties. De Ford Transit kreeg snel erkenning voor zijn veelzijdigheid, duurzaamheid en innovatieve oplossingen. Het marktsucces bracht Ford aanzienlijke financiële voordelen en versterkte de positie van het merk in het bussegment.Samenvatting: Project RedcapProject Redcap en het eindproduct, de Ford Transit MK1, tonen aan hoe internationale samenwerking en innovatieve benaderingen de automarkt kunnen revolutioneren. De gezamenlijke inspanningen van ingenieurs uit verschillende landen resulteerden in een model dat nieuwe normen stelde in zijn klasse. De Ford Transit blijft een symbool van betrouwbaarheid en veelzijdigheid en geniet wereldwijd van aanhoudende populariteit. Vergeet niet dat u busonderdelen kunt vinden in onze online winkel. |